سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف به تمام معنا کسی است که دانشش مایه شرف او گردد [امام جواد علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :440
بازدید دیروز :292
کل بازدید :3115975
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/12
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

قربانی گوسفند*بیدارگر
در کتاب حقوقی و فقهی زرتشتی «شایست ناشایست» فصل 11 بند 4 قربانی کردن گوسفند برای خدایان و ایزدان و فرشتگان و برخی مردمان و موجودات و ارواح بزرگان زرتشتی در مراسم دعا و نیایش از جمله اعمال شایسته و نیک دانسته شده است:
«گوسفند هنگامی که (در مراسم یشت) کشته شود و (اندامهای آن) جدا (باشد) پس گوشدای (اندام) آن را چنین باید بخش کرد: زبان، آرواره و چشم چ‍پ ، از آن هوم ایزد؛ گردن، از آن اردیبهشت؛ سر، از آن باد ایزد؛ دست راست، اردویسور؛ آن (= دست) چ‍پ، در واس‍پ؛ ران راست، فروهر گشتاسب؛ آن (= ران) چپ،فروهر جاماسب، پشت (= پشت مازو)، رتو برزت؛ پهلوی، از آن مینوان (= موجودات مینوی)؛ شکمبه، سپندارمذ؛ خایه، ستاره ونند؛ گرده، هفتورنگ؛ شانه (= سر دست)، فروهر روحانیان؛ شش، فروهر جنگیان؛ جگر (برای) آمرزش و نگهبانی درویشان؛ اسپرز، مهر اسپند؛ دست (= ماهیچه)، آبان؛ دل، آتشان؛ چرب روده، اردا فرورد؛ دنبالچه، فروهر زرتشت اسپیتمان؛ دنبه ، بادا اردا؛ چشم راست، از بهر ماه.
هر چه از ایشان (= آن اندامها) بازمانده است، پس دیگر امشاسپندان را (است)».

منبع:
شایست ناشایست، تحقیق: کتایون مزداپور، ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ دوم، 1390ش، ص 146 و 147.

قربانی در شایست ناشایست

قربانی در شایست ناشایست


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل