*با بررسی احکام دینی زرتشتیان در منابع کهن آنها، در می یابیم که انسان و سگ در برخی احکام، برابرند.
اعدام برای کشتن انسان و سگ
ـ مجازات کشتن خرگوش (وندیداد، با ترجمه و شرح هاشم رضی، ج 2، ص 697، شرح) و کشتن سگ آبی (وندیداد ، ج 1، ص 474، شرح) و قتل مرد مقدس (وندیداد، ج 1، ص 474، شرح) اعدام است.
یادآوری: خرگوش را نوعی سگ می دانستند.
اعدام برای دفن جنازه ی انسان و سگ
ـ مجازات دفن جنازه ی انسان در خاک (وندیداد، ج 1، ص 473 و ج 2، ص 739، شرح) و نیز دفن مرده ی سگ در خاک (وندیداد، ج 1، ص 473، شرح) اعدام است.
جنازه ی انسان و سگ
ـ اگر در زمینی انسان یا سگی مرد (پس از بردن جسد) تا یک سال نباید کسی در آن زمین کشاورزی کند و بر آن آب روان کند. اگر کسی چنین کند به او 200 تازیانه ی محکم با شلاق اسب رانی و 200 تازیانه با شلاق چرمین زده می شود. (وندیداد، ج 2، ص 681 ـ 682، ف 6، ش 4 و 5)
ـ دفن سگ های مرده و آدم های مرده در زمین به مدت نصف سال: 500 ضربه ی محکم تازیانه ی اسب رانی و 500 تازیانه ی چرمین. (متن وندیداد، ج 1، ص 360، فرگرد 3، ش 36)
ـ دفن سگ های مرده و مردهای مرده که یک سال در زمین مانده باشد: 1000 تازیانه ی اسب رانی و 1000 تازیانه ی چرمین. (وندیداد، ج 1، ص 360، فرگرد 3، ش 37)
نزدیک شدن به مرده ی انسان و سگ
ـ کسی که به مرده ی انسان یا سگ نزدیک شده، اگر جسد هنوز به وسیله ی سگ لاشه خوار یا پرنده ی لاشه خوار پاره پاره نشده باشد باید سی بار با شاش گاو نر خود را بشوید. اما اگر پاره پاره شده باشد پانزده بار. (وندیداد، ج 2، ص 892، ف 8، ش 97 ـ 98)
یادآوری:
اگر شستشو با ادرار گاو برای رعایت بهداشت بوده، چرا با نزدیک شدن به جسدی که پاره پاره نشده، باید خود را بیشتر شستشو داد در حالی که از جسد پاره پاره، میکروب بیشتری متصاعد می شود؟!
نزدیک شدن به جسد انسان و سگ
ـ کسی بیش از حد مجاز به مرده ی انسان یا سگ نزدیک شود باید تشریفات غسل با شاش گاو را انجام دهد که بسیار طولانی است. بارها و بارها باید توسط موبدی اجرا گردد. (دانشنامه ایران باستان، ج 4، ص 1913 ـ 1914)
لینک مرتبط:
سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان