به قلم مدیر سایت
دکتر کتایون مزداپور ـ پژوهشگر برجسته ی زرتشتی ـ در کتاب "چند سخن"، از صفحه 37 به بعد، دوری گزیدن زرتشتی ها از آداب رسوم کهن یا کمرنگ کردن آنها به ویژه از سال 1330ش را برشمرده است. این بخش از کتاب، در سال 1383 ش در مجله ی فرهنگ چاپ شده بود و چه بسا امروزه، رسوم بیشتری به فراموشی نهاده باشد. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران و بالاترین مقام زرتشتی در ایران ـ در کتاب «جهان بینی اشو زرتشت» صفحه 85 ملاکی را برای نیکی و بدی گفته است که طبق آن، هر عملی را که بتوانیم به اطلاع مردم برسانیم، نیک است. ادامه مطلب...
مرز آداب دینی و رسوم مردمی میان مسلمانان
مسلمانان به اجرای امور فراوان پایبندند؛ مانند اعمال حج، روزه، مراسم اموات، مراسم ازدواج و… برخی از اینها مربوط به دین اسلام و برخی رسوم مردمی است که ربطی به دین ندارد. مرز میان این دو دسته معلوم است. اینکه در هفتمین و چهلمین روز درگذشت مرده، مجلس ترحیم برگزار شود یا در مجلس عقد ازدواج، سفره ای شامل آینه و شمعدان و تخم مرغ و… پهن شود، چه خوب باشند و چه بد، ربطی به اسلام ندارد و لذا علما در رساله های عملیه ی خود ادامه مطلب...
فرستنده: فردین صلاح الدین
غسل مس میت یا
دین زرتشتی دارای احکام و آداب پیچیده و دشواری بود که یکی از آنها عبارت بود از:
شستشوی بدن با پیشاب (ادرار) گاو و ریختن آن از فرق سر تا به پایین. چنانچه کسی احکام شرعی غسل مس میت یا برشنوم را به درستی انجام نمی داد، محکوم به مجازات خطرناکی در این جهان و نیز در جهان آخرت می شد. مجازات اُخروی در جهنم به ترتیبی ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
بنا به نوشته ی موبد پدرام سروش پور ـ سردبیر مجله ی فروهر ـ در سرمقاله ی آخرین شماره فروهر (شماره 470، مرداد و شهریور 1394) هر زرتشتی موظف به عمل براساس عقل و اندیشه ی خود است و می تواند به دیدگاه های بالاترین و تنها نهاد دینی زرتشتی یعنی انجمن موبدان تهران، اعتنا نکند. ادامه مطلب...
یکی از ویژگی های زرتشتی ها اعتماد به مدارک غیر قابل اعتماد و واهی است. البته آنها ناچارند که چنین شیوه ای را پیش گیرند و الا هیچ چیزی نخواهند داشت.
یک نمونه: ادامه مطلب...
متون کهن زرتشتی به خوبی گویای برتری پسر بر دختر است:
یک) اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم:
«ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر ادامه مطلب...
*سیاوش امیرشاهی
موبد ارداویراف پس از مصرف بنگ (حشیش) به عالم دیگر پا گذاشت. وی مشاهدات خود در بهشت و جهنم را در «ارداویراف نامه» نوشت که هنوز باقی است. این کتاب در واقع، باورهای زرتشتیان در آن عصر را انعکاس می دهد. ادامه مطلب...
*با بررسی احکام دینی زرتشتیان در منابع کهن آنها، در می یابیم که انسان و سگ در برخی احکام، برابرند.
اعدام برای کشتن انسان و سگ
ـ مجازات کشتن خرگوش (وندیداد، با ترجمه و شرح هاشم رضی، ج 2، ص 697، شرح) و کشتن سگ آبی (وندیداد ، ج 1، ادامه مطلب...
*منابع زرتشتی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است (وندیداد، شرح هاشم رضی، ج 3، ص 1478، ف 15، ش 3) و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است (وندیداد، ج 3، ص 1478، ف 15، ش 5) در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است!