براساس آموزه های اسلام، خالق همه چیز خداوند است. «اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ؛ خداوند آفریننده ی همه چیز است». (سوره زمر، آیه 62) شیطان تنها نقش وسوسه گری دارد نه آفرینندگی. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
برخی می پندارند که اهریمن از نظر زرتشتی ها همان شیطان در اسلام است؛ در حالی که از نظر اسلام، شیطان خالق نیست اما اوستا علاوه بر اهورامزدا، اهریمن را نیز خالق می داند و این همان ثنویت و شرک است. ادامه مطلب...
*دکتر فرهنگ مهر ـ پژوهشگر زرتشتی ـ در کتاب “دیدی نو از دینی کهن” صفحه 42 می نویسد:
«خداوند تنها خوبی را آفریده است. بدی ساخته و داده خدا نیست.»
وی در همین کتاب، صفحه 44 نیز چنین نوشته است:
«دومین تفاوت (میان ادیان ابراهیمی و زرتشتی) این است که خدای زرتشت، آفریننده بدی و ابلیس نیست.» ادامه مطلب...
* به دلیل کم دقتی، می بینیم که بعضی کتاب ها و سایت ها نسبت «دوگانه پرستی» را به زرتشتیان می دهند در حالی که آنان نه در گذشته دوگانه پرست بوده اند و نه در حال حاضر.
آنان قائل به دو مبدأ خیر و شر برای این عالم بودند و بعید نیست اکنون هم همین ادعا را داشته باشند یا لازمه ی حرف آنها ادامه مطلب...
*زرتشتیان در سال های اخیر می کوشند خود را در زمره ی موحدان قرار دهند. جناب موبد رستم شهزادی ـ رئیس سابق انجمن موبدان تهران ـ از جمله ی این افراد است. او در کتاب جهان بینی زرتشتی، صفحه 130 توضیح می دهد (عبارت او در ادامه می آید): براساس منابع کهن تر زرتشتیان، اهریمن در برابر اهورامزدا قرار نداشته تا آنان قائل به دو خدا باشند بلکه در برابر سپنتامینو (روح مقدس ادامه مطلب...
*شهید مطهری:
زرتشت یک موحد بود
مدعى نیستیم که دین زردشت حتماً از اصل، یک دین ثنوى بوده است و بنابراین زردشت که قطعاً مدعى پیامبرى است کاذب بوده است؛ خیر، ما چنین ادعایى نداریم. مسلمانان از صدر اول غالباً با زردشتیان به روش «اهل کتاب» عمل کرده اند؛ یعنى مدعى بوده اند ادامه مطلب...
*لغتنامه دهخدا: «ثنویة: تأثیث ثنوی. قول به دو اصل. شرک. گروهی که به دو خدا قائلند. صاحب کشاف اصطلاحات الفنون گوید: فرقه ای از کفار هستند که به دو آفریدگار قائل شده اند....»
با توجه به توضیح لغتنامه دهخدا، یک شخص هم می تواند ثنوی باشد و هم یکتاپرست؛ چراکه شخص می تواند قائل به دو مبدأ خیر و شر باشد اما تنها مبدأ خیر را بپرستد.
بنابراین می توان زرتشتیها را «ثنویهای یکتاپرست» خواند. ادامه مطلب...
*محقق و موبد برجسته خجسته میستریـ از پارسیان هند ـ در سفر به قم، مصاحبه ای با مجله ی هفت آسمان (ش 39، پاییز 1387) داشته که عبارتهایی از آن را در اینجا می آورم. (ص 31 ـ 33) او در پاراگراف آخر می گوید: ما معتقد به یک خدا هستیم. اما از سخن او در پاراگراف نخست به دست می آید که مراد او از «خدا» آفرینندهی خوبیهاست و این منافات با این ندارد که معتقد به آفرینندهی شرور هم ادامه مطلب...