*برخی به طور کلی با مجازات اعدام مخالفند و به عنوان انتقاد، عکس های اعدامی ها را در سایت ها می گذارند بدون توجه به علت اعدام. یکی از اعدامی ها که عکسش را در سایت های معترض می بینیم، بیش از بیست کودک و نوجوان را کشته است!
به نظر من نباید کلا حکم کشتن را بد دانست. بعضی کشتن ها و اعدام ها بجاست؛ زیرا:
یک) کسی که دیگری را عمدا کشته، چرا خودش کشته نشود؟ مگر جان قاتل از مقتول، مهم تر است؟
دو) مجازات قاتل باید درس عبرت باشد برای دیگران. اگر قاتل را حبس ابد کنیم، آنگونه که باید، از قتل های عمد جلوگیری نمی شود. در این زمان که در ایران، قاتل را اعدام می کنند، هنوز عده ای دست بردار نیستند و اگر اعدام صورت نگیرد، چه خواهد شد؟ به یقین حبس ابد بازدارنده تر از اعدام نیست.
سه) قتل در نظر قاتل ـ مخصوصا اگر بیش از یک نفر را کشته باشد ـ عادی و گاه شیرین می شود. چه تضمینی است که این شخص در زندان نیز دست به قتل نزند؟ وقتی که بالاتر از حبس ابد نباشد و او بناست تا ابد در زندان بماند، چرا دوباره در زندان دست به قتل نزند؟
چهار) وقتی که عراقی ها یا هر کشور دیگر برای اشغال ایران، با انواع سلاح های سنگین به ما هجوم آوردند و مردم ما را کشتند، در برابر آنها چه کنیم؟ از چه راهی آنها را باز داریم؟ اگر همیشه کشتن بد است، اینجا را هم شامل می شود. اگر قانون کشتن نداشته باشیم، یک روز ایران، به عنوان یک کشور روی زمین مطرح نخواهد بود.
پنج) آن عده از ایران پرست ها و باستان پرست ها که اعدام را بد می دانند و آرزوی بازگشت دوران داریوش و کورش را در سر می پرورانند، آیا این دو پادشاه مهم ایران، کشتن و اعدام نداشتند؟
نتیجه:
پس باید علت هر اعدام و کشتن را بررسی کرد و نمی توانیم از دم همه ی اعدام ها را محکوم کنیم. به صرف اینکه شنیدیم: حکم اعدام کسی صادر شده، نباید فوری زبان به اعتراض بگشاییم. وقتی که می شنویم، امام علی(ع) چندین نفر را کشت، بدون بررسی علت کشتن، نباید آن امام را خطاکار بپنداریم. اگر پذیرفتیم کشتن برخی مجرمان مجاز است، تعداد اعدام شدگان، دلیل بر نابجا بودن نیست. شاید به تعداد اعدام شدگان، مقتولان هم زیاد بوده اند و نیز تعداد جرم هایی که آنها مرتکب شده اند بسیار زیاد بوده است.
یادآوری:
الف) ریشه ی بعضی اعتراض ها به اعدام، سیاسی است و برای زیر سوال بردن نظام جمهوری اسلامی است نه دلسوزی برای معدومان.
ب) اعدام و دیدن صحنه های آن دلخراش است، اما این دلیل نمی شود که اعدامی صورت نگیرد. ادامه...