*تشکر از دوست عزیز، بیدارگر که متن «صد در نثر» را در اختیار قرار داد.
طبق کتاب زرتشتی «صد در نثر»، باب 59 زن نیایش ندارد و به جای آن، روزانه در سه وقت نماز، باید از شوهر بخواهد تا هر دستوری دارد، بگوید تا او انجام دهد و نیز بدون رضایت شوهر هیچ کاری نباید انجام دهد و الا فاحشه خوانده می شود.
از نظر اسلام نیز مرد سرپرست و رئیس خانواده است اما ادامه مطلب...
*موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ در فرهنگستان علوم پزشکی ایران، از طب و بهداشت در زرتشتی سخن گفته است. او تلاش دارد با نقل ناقص تاریخ، رفتارهای گذشته ی زرتشتیان را بسیار منطقی و بهداشتی جلوه دهد. در مورد زنان حائض می گوید:
«در خانه زرتشتیان اطاقی سنگ فرش با تختخوابی جداگانه برای زنان داشتند که زنان در زمان عادت ماهیانه ادامه مطلب...
*در اسلام طبق آیه ی «للذکر مثل حظ الانثیین» ارث پسر دو برابر ارث دختر است. برخی بدون در نظر گرفتن مخارج مرد که باید هزینه ی خانواده را تأمین کند، این را به عنوان ایراد به اسلام مطرح می کنند. اما در کتاب «ماتیکان هزار داتستان» که بیانگر احکام دینی زرتشتیان در عصر ساسانیان است، ارث دختر ادامه مطلب...
*فصل سوم از کتاب «شایست ناشایست» (کتاب احکام شرعی زرتشتیان در عصر ساسانی) به احکام زن حائض اختصاص دارد. برخی احکام زن دشتان (حائض) از آن:
ـ همین که زن حیض شد، باید لباس ها و لوازم همراه خود را در آورد و لباس ویژه بپوشد و (تا پایان دوره ی قاعدگی) در محل مخصوص زنان حائض اوستا بخواند و... ادامه مطلب...
*سؤال: آیا سخن زیر، منطقی است؟
در نهج البلاغه، خطبه ی 79 می خوانیم: «لَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ؛ از زنان در کارهای خوب پیروی نکنید.»
جواب: این سخن با ادامه ی آن، چنین است: «لَا تُطِیعُوهُنَّ فِی الْمَعْرُوفِ حَتَّى لَا یَطْمَعْنَ فِی الْمُنْکَرِ؛ از زنان در کارهای خوب پیروی نکنید تا طمع به کارهای ناشایست نکنند.» ادامه مطلب...
*سهیلا:
معذرت می خوام. طبق فتوای مجتهدان، هروقت مرد درخواست آمیزش کرد، زن باید تن بده. آیا این درسته؟ آیا این ظلم به زنها نیست؟ شاید زنی آمیزش با شوهرشو دوست نداشته باشه. چرا باید اجبارش کرد؟
فاطمی:
«معذرت می خوام. طبق فتوای مجتهدان، هروقت ادامه مطلب...
*با توجه به منابع تاریخی، رفتار دو امام شیعیان را ذکر می کنم:
امام علی(ع) و تعیین شوهر برای همسر خود
اُمامه ـ نوه ی دختری پیامبر(ص) ـ همسر امام علی بود. امام پس از ضربت خوردن، مغیرة بن نوفل را خواست و به او سفارش کرد که پس از شهادتش با امامه ازدواج کند. به امامه هم سفارش کرد پس از شهادت امام(ع) اگر قصد ازدواج داشت، مغیره را انتخاب کند. ادامه مطلب...
*سهیلا:
چرا در حدیث، از ازدواج با زنان چشم آبی منع شده؟ مگه اونها چه عیبی دارن؟ ادامه مطلب...
*در نهج البلاغه از قول امام علی(ع) نقل شده که زنان ناقص العقل هستند. چند نکته در این زمینه قابل ذکر است:
الف) کجا امام علی(ع) فرموده که عقل مردان کامل است؟ اگر کسی گفت: فلان شخص آدم بدی است، مگر از آن استفاده می شود که شخص دیگر خوب است؟ ادامه مطلب...
*ازدواج استقراضی در عصر ساسانیان به این صورت بوده که مردی زن خود را در مدتی معین به همسری مردی دیگر در می آورد و رضایت زن اهمیت نداشت. (اینجا)
در نام گذاری چنین ازدواجی به «ازدواج استقراضی» کمدقتی به نظر میرسد؛ زیرا قرض در جایی است که منفعتی ادامه مطلب...