به قلم مدیر سایت
در سایت ها به استناد لوح های به دست آمده از تخت جمشید، چنان در مورد حقوق ماهیانه ی زن ها در عصر هخامنشی سخن می گویند که انسان تصور می کند… اما وقتی میزان حقوق آنها را ملاحظه می کنیم…
در اینجا با توجه به این لوح ها، مقدار ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
زرتشتی پژوه برجسته هاشم رضی در کتاب دانشنامه ایران باستان، جلد 2، صفحه 944 ـ 946 از بخش سوم کتاب شایست ناشایست، احکام زن دشتان (حائض) را نقل کرده است. برخی از آنها بدین قرار است:
1. اگر زن دشتان لباسی را برای استفاده در بر گیرد، آن لباس، ناپاک است. اما اگر از قبل بر تن داشته و سپس حیض شده، ناپاک نیست. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
در کتاب «روایت پهلوی» صفحه 17 سخن از ازدواج استقراضی است. در آنجا آمده است که اگر کسی زنش را در اختیار مردی قرار داد، اما آن مرد نیز زن را به مرد دیگری داد و زن به این کار راضی باشد چنانچه این تخلف (که بدون اجازه شوهر اول بوده) یک سال طول بکشد، هر دو مرد و زن محکوم به اعدام می شوند. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
یکی از رفتارهای زشت زرتشتیان، قرض دادن زن خود به مرد دیگر حتی بودن رضایت زن بود که به آن «ازدواج استقراضی» گفته می شود.
هاشم رضی معتقد است که با توجه به قرائن و شواهد، وندیداد (بخشی از اوستا) در فرگرد چهارم، بند 44 سفارش به ازدواج استقراضی کرده است. ترجمه ی این بند از وندیداد چنین است: ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
روزهای نخست ولادت، از زمان هایی است که هم مادر نیاز به آغوش گرفتن فرزندش دارد و هم فرزند نیازمندِ به آغوش کشیده شدن است. اما براساس منابع زرتشتی، نوزاد را در روزهای نخست تولد، از مادر جدا می کردند؛ زیرا زنی که پس از زایمان، خون می بیند ـ که بسیاری مواقع تا چهل روز طول می کشد ـ حکم زن دشتان (حائض) را داشت و باید آن مقررات دشوار را رعایت می کرد و یکی از آن مقررات، دست نزدن و حتی نزدیک نشدن به کودک است. ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
موبدان، ثروتمندان و درباریان در زمان ساسانیان زنان دائمی و صیغه ای و نیز کنیزان فراوان داشتند. این امر سبب شد اکثریت مردان در جامعه با کمبود زن مواجه شوند. قباد ـ پادشاه ساسانی ـ به جای جلوگیری از زن بارگی طبقات مرفه، دستور داد مردان به صورت اشتراکی زن بگیرند!
هاشم رضی می نویسد: ادامه مطلب...
به قلم مدیر سایت
دکتر کتایون مزداپور از محققان پرتلاش زرتشتی است که تاکنون کتاب های متعدد در زمینه ی دین زرتشتی نگاشته و کتاب های کهن متعدد از زرتشتیان را احیا کرده است. وی در کتاب «چند سخن» مقاله ای با عنوان «خانواده باستانی ایرانی» دارد که وضعیت زن را در ایران باستان به ویژه در عصر ساسانی بیان می کند. در صفحه ی 390 ادامه مطلب...
برخی روز زن در میان زرتشتیان را 29 بهمن و برخی دیگر 5 اسفند می دانند. از دوست ارزشمندم موبد مهران غیبی خواستم تا دیدگاه خود را برایم ارسال کند. چنین نوشته است
«گاهشمار یزدگردی (زرتشتی) 12 ماه 30 روزه به همراه یک ماه 5 روزه پیش از نوروز به نام گاتابیو است که در کتابها به نام «پنجه=خمسه» یاد شده. ادامه مطلب...
بعضی خیال می کنند اسلام همه چیز را به ضرر زنها گرفته. دوست گرامی حجت الاسلام و المسلمین سعید مؤیدی پاسخگوی مسائل شرعی در چند مرکز فرهنگی مهم در قم است. سؤال و جواب هایی با اسمس با ایشان داشتم.
سؤال: ادامه مطلب...
رویا:
من ی سوال دارم چرا نماز در سخترین شرایط جسمی حتی به صورت دراز کشیده هم واجبه ولی زن درقاعدگی (در ایام حیض) نباید نماز بخونه… نباید مسجد بره دستش نباید به قران بخوره و…………. آیا این توهینی به زن نیست؟؟؟؟؟ ادامه مطلب...