11. در جلد 2، صفحه 59، حدیث 8 تحت عنوان «غلمانه وجواریه(ع)» از طب الائمه چنین نقل شده است: «المسیب بن واضح، وکان یخدم العسکرى(ع).»
به امام هادى(ع) هم «عسکرى» اطلاق مى شده است. بنابر این معلوم نیست مراد امام حسن عسکرى(ع) باشد. دیگر اینکه در منابع شیعى هرچه جستجو کردیم به شرح حال مسیب بن واضح دست نیافتیم. در تاریخ صغیر(ج2، ص354) و میزان الاعتدال(ج4، ص117) از شخصى به این نام یاد شده اما ادامه مطلب...
این مقاله به قلم اینجانب در مجله «آینه پژوهش»، شماره 103، فروردین و اردیبهشت 1386 به چاپ رسیده است.
موسوعه الامام العسکرى(ع)، اشراف: سید محمد حسینى قزوینى، محققان: سید محمد موسوى و عبداللّه صالحى و مهدى اسماعیلى و سید ابوالفضل طباطبایى، قم، مؤسسه ولى عصر(ع)، چاپ اول، 1426ق، 6 ج، 440 + 456 + 480 + 464 + ادامه مطلب...
این مقاله به قلم اینجانب در مجله «کتابهای اسلامی»، تابستان 1384ش، ش 21 به چاپ رسیده است.
فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، زیرنظر توران میرهادی (خمارلو) و ایرج جهانشاهی، تهران، شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، قطع رحلی. 5 جلد. ادامه مطلب...
شیخ انصاری
سال وفات او 1298ق ضبط شده است. (ج 1, ص 6 و 331)
پوشیده نیست که او در سال 1281 درگذشت.
محدث نوری
از کتاب او با عنوان «نجم الثاقب» ادامه مطلب...
این مقاله به قلم این جانب در مجله "کتاب ماه دین"، ش 120 ـ 121 ـ 122، مهر و آبان و آذر 1386 به چاپ رسیده است.
گلشن ابرار, 7 ج, جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم(ع), قم, نشرمعروف و انتشارات نورالسجاد, چاپ اول, 1379 تا 1386, 512 + 504 + 640 + 591 + 663 + 656 + 568 ص ادامه مطلب...
قرن سیزدهم
وحید بهبهانی، الاجتهاد و التقلید
مشهور تاریخ فوت او را 1206 می گویند، اما 1205 درست است.(22) (ج10، ص184).
علی بن محمّدبن نور الدین ادامه مطلب...
قرن یازدهم
سوزی ساوجی، دیوان
اصل او از ساوه است و به جهت سکونت او در اصفهان برخی او را اصفهانی خوانده اند. تخلص او در ابتدا «جفاکش» بود، اما پس از سفر به خراسان تبدیل به «سوزی» کرد. در آتشکده آذر، ص 218 سال فوت او 114 چاپ شده، شاید ادامه مطلب...
قرن هشتم
جمال الدین خواجه سلمان بن علاء الدین محمّد ساوجی، جمشید و خورشید
در خزانه عامره فوت وی 12 صفر 778 می باشد، اما دولتشاه و ناظم تبریزی تاریخ را اشتباه نوشته اند. ادامه مطلب...
شیخ آقابزرگ تهرانی ضمن کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه» به لغزش های راه یافته در کتاب ها در مورد تاریخ وفات نویسندگان اشاره کرده است. این موارد در مقاله گرد آمده است.
این مقاله به قلم اینجانب در مجموعه مقالات «مؤسس حوزه» (یادنامه آیت الله حاج شیخ ادامه مطلب...
این مقاله به قلم اینجانب در مجله حوزه، شماره 83، آذر و دی 1376 به چاپ رسید.
بیشتر واژه «عجم» را در روایات به «غیر عرب» معنا می کنند اما از پاره ای روایات استفاده می شود که «عجم» همه غیرعرب را در بر نمی گیرد. به عبارت دیگر انسانها به دو گروه عرب و عجم تقسیم نمی شده اند و عجم تنها به گروه خاصّی ادامه مطلب...